WikiLeaks: SUA şi Germania dezvoltă în secret sateliţi de spionaj

Statele Unite şi Germania dezvoltă în comun şi în secret, sub acoperirea unor activităţi comerciale, noi sateliţi de spionaj, în pofida opoziţiei vehemente a francezilor, potrivit unor telegrame diplomatice obţinute de WikiLeaks, publicate luni de cotidianul norvegian Aftenposten.

Proiectul, numit HiROS, constă în construirea unui număr nedeterminat de sateliţi de observaţie, de înaltă rezoluţie, capabili să deosebească obiecte de 50 de centimetri, să trimită imagini către Pământ mult mai rapid decât sateliţii actuali sau să realizeze fotografii în infraroşu, pe timpul nopţii.

În mod oficial destinate unor scopuri de protecţia mediului în domeniul civil – 70 la sută din capacitatea sateliţilor va fi vândută unor actori privaţi -, programul ar fi, de fapt, “sub controlul complet” al serviciilor secrete germane (BND) şi Agenţiei Spaţiale Germane (DLR).

Notele Ambasadei Statelor Unite la Berlin, citate de Aftenposten, acoperă perioada februarie 2009-februarie 2010.

De asemenea, rezultă că anumite ţări, “mai ales Fanţa”, au încercat să submineze proiectul, prin orice mijloace.

Dar opoziţia franceză a fost îndepărtată de oficiali germani care, tot potrivit notelor, s-ar fi săturat “să fie manipulaţi de Franţa”, criticându-i practicile comerciale îndoielnice şi politica de subvenţii ascunse.

“Absolut nicio cooperare nu este prevăzută cu Franţa sau orice alt stat din Uniunea Europeană (UE) pentru proiectul HiROS”, ar fi declarat un oficial din cadrul Agenţiei Spaţiale Germane, Andreas Eckart, citat în limba norvegiană de Aftenposten.

Potrivit cotidianului, sateliţii, cu un cost total de 1,6 miliarde de coroane (peste 205 milioane de euro), urmează să intre în exploatare în 2012-2013.

În mod oficial, Franţa şi Germania sunt angajate în programul comun de imagerie spaţială MUSIS (Multinational Space-based System), alături de Belgia, Spania, Grecia şi Italia.

Contactate de AFP, Ambasada Statelor Unite la Oslo a refuzat să comenteze orice informaţie legată de WikiLeaks, iar Ambasada Germaniei a redirecţionat agenţia franceză de ştiri către Guvrnul german, pentru orice comentariu.

Cotidian de referinţă în Norvegia, Aftenposten a obţinut prin mijloace necunoscute, în decembrie, toate cele 250.000 de documente diplomatice de la WikiLeaks, fără să încheie un acord cu acest site, aşa cum au procedat cinci mari cotidiene, şi anume New York Times, The Guardian, Le Monde, El Pais şi Der Spiegel.

Sursa : mediafax.ro

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: